Korpulent

Så var det då juletid igen och jag har kostat på mig ett par veckors ledighet. Semester utmärker sig på sådant sätt att man frångår de vardagliga rutinerna och försätter kroppen och sinnet i vila. I mitt fall var detta högst nödvändigt.

Sedan mitt insjuknande har jag, frånsett den första tiden, inte haft speciellt mycket tid till att vila upp mig. Det har gjort att jag känner mig sliten både mentalt och kroppsligt, men också haft ett djupt rotat schema att dagligen följa. Det vill säga att jag, genom arbetet, hittat den så viktiga balansen i diabetes. Nu har dryga veckan gått sedan jag gjorde mitt sista arbetstag och balansen är som bortblåst.

Som jag tidigare påstått har jag genom åren haft väldigt lätt för att hålla mig nätt. Efter fem dagars ledighet hade jag nu gått upp fem kilo och för första gången i mitt liv passerat gränsen för vad experterna kallar överviktig. Förutom julafton hade jag inte ändrat mina kostvanor speciellt heller. Det måste alltså bero på mindre fysisk och psykisk aktivitet.

Jag har tidigare redogjort för min viktökning men då gjort det i kodad form. Nu lägger jag korten på bordet:

Jag är 179 cm lång både före och efter sjukdomen.

Innan diabetes hade jag en snittvikt på 67 kg vilket ger ett BMI på 20,91, eller normalviktig.

Efter diabetes hade jag en snittvikt på 77 kg vilket ger ett BMI på 24,03 vilket fortfarande är normalvikt om än i de högre regionerna.

Efter en veckas semester visar vågen 82 kg vilket ger ett BMI på 25,59 och därmed passerar jag gränsen för övervikt som ligger på 25,00.

Sammantaget har jag alltså gått upp 15 kg sedan sjukdomens inträde.

One response to “Korpulent”

  1. Göran says :

    Hej, råkade halka in på din blogg av en slump. Trist att du inte uppdaterat den på ett tag. Hoppas du gör det snart. Jag har upplevt samma sak som du efter att jag fick min diabetes typ 1. Har gått upp nästan 20 kg och det suger!!!!

Kommentera

